Ontdekdoos sloten

In deze post wil ik graag mijn ontdekdoos rond sloten voorstellen. Ik maakte deze in opdracht van Hogeschool Gent voor het vak Wereldoriëntatie. De ontdekdoos gebruikte ik daarna op stage binnen het thema “dozen”.

Het materiaal voor deze doos zoals de kleine kistjes, fietssloten, vergrootglas, … haalde ik voornamelijk in action en zeeman. De zwaardere sloten kocht ik dan weer in Brico. De kist is gemaakt van restjes hout. Het doel van deze ontdekdoos is voornamelijk experimenteren, maar er zijn er ook allerlei opdrachten gekoppeld aan de doos.

Op onderzoek

De kleuters kunnen zelfstandig  aan de slag met de doos door te experimenteren met het openen en sluiten van de sloten. Op deze manier ontdekken ze verschillende soorten sloten en sluitingen. Ze ontdekken welke handeling er nodig is op deze te kunnen hanteren. Sommigen hebben al wat meer handigheid nodig dan anderen, waarbij dan weer meer denkwerk aan te pas komt.

Opdrachten 

De sleutel past het slot 

De kleuters gaan bewust op zoek naar welke sleutel op welk slot hoort. Dit kunnen ze enkel en alleen te weten komen door de sleutels effectief uit te proberen op de kistjes en sloten.

De kleuters kunnen zelf nagaan of ze juist zijn met behulp van de verbetersleutel. Hierop staan de antwoorden ( afbeeldingen van sleutel en bijhorend slot )

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Regenboog sleutels

De kleuters halen uit de enveloppe de opdrachtkaart. Er is een bijhorend doosje met daarin sleutels in verschillende kleuren. De papieren sleutels zijn bevestigd op wasknijpers. De kleuters moeten de wasknijpers op het juiste slot spelden. De rode sleutels dus op het rood slot, de blauwe sleutel op het bauw slot, enzoverder.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Zoekopdracht 

De kleuters gaan met het vergrootglas op zoek naar de afbeeldingen uit de enveloppe. Op deze afbeeldingen staan detailfoto’s die terug te vinden zijn in en op de kist. De kleuters kunnen zelfstandig op de checklist aanduiden wat ze gevonden hebben door het blije gezicht in te kleuren naast de detailfoto’s .

 12006579_10207087476692554_1214666660340291533_o

Tekenen sleutel

De kleuters vinden in deze enveloppe een boekje waarin ze zelf sleutels kunnen tekenen. Volgende opdrachten komen aan bod, hierin kan gedifferentieerd worden.

  • De kleuters gaan over de contouren die reeds getekend staan in het boekje.
  • De kleuters tekenen de andere helft van de reeds getekende halve sleutel
  • De kleuters tekenen de sleutel na die reeds getekend staat
  • De kleuters tekenen een echte sleutel na
  • De kls leggen de sleutel op het blad en gaan er met het potlood omheen
  • De kls creëren een eigen versie van een sleutel

Afdruk maken van sloten en sleutels

De kleuters vinden in deze enveloppe een stappenplan voor het maken van afdrukken met klei. De klei vinden ze in één van de koffertjes in de ontdekdoos. Van zodra de klei gevonden is, kunnen de kleuters aan de slag om afdrukken te maken van e sleutels, sloten en sluitingen die te vinden zijn in en op de ontdekdoos.

afdruk

Sleutels rangschikken van klein naar groot

De kleuters sorteren de sleutels van klein naar groot, of van groot naar klein.De keuters leggen de sleutels op het patroon en zien zo dat de sleutels van klein naar groot liggen.

Evaluatie activiteit

De kleuters kunnen met behulp van de  evaluatiefiche van de ontdekdoos de activiteiten gaan beoordelen. Dit doen ze door een blij of droevig gezicht te kleven in de kolom die overeen komt met de opdrachten uit de enveloppen.

 

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s